12 Nisan 2010 Pazartesi

Gertrud

Eğer Hermann Hesse günümüzde yaşasaydı, Gertrud adlı romanındaki müzisyen Kuhn, Muoth'un masasında üzerinde Gertrud'un el yazısı olan mektubu gördükten sonra değil, Gertrud'un Muoth'un Facebook duvarına "slmss cnm, napıosun?" yazdığını gördükten sonra gidip Gertrud'la konuşacaktı. Zaten günümüzde yaşasaydı ikisinin başrolünde olacağı bir opera da yazmayacaktı. Ya dj olurdu, ya bar rockçısı, ya da ünlü popçunun arkasında bass çalan ve adı hiç bilinmeyen adam. Ha bunu da "günümüzde hiç müzik yapılmıyor artık" çokbilmişliğiyle yazmıyorum, baş kahraman olan adamın öğrenciliği öyle romanın başında, müzik okulunu kazanıp gidiyor ama ite kaka okuyor, hiçbir zaman bir operanın başrolünde olamayacağını biliyor, ancak idare edecek kadar bir iki arya besteleyebileceğini ve hayatını idare ettirmeyi sağlayacak kadar para kazandıracak bir orkestra kemancılığını yapacağının farkında. Günümüze uyarlarsan ya bar rockçısı ya da arkaplan bassçısı işte.

Ayrıca günümüze uyarlarsak Gertrud'un da öyle leydi havalarında olmayacağını varsayarsak, müzisyen Gertrud'a ilk açıldığı zaman Gertrud mağrur bir şekilde "Ben sizi hep arkadaşım olarak gördüm bayım." demeyecek, müzisyen de ilerde kadının duygularının değişeceği günü beklemeyecek. Gertrud zaten çoktan müzisyene vermiş olacak günümüze uyarlarsak (ne de olsa bu opera, Muoth'la birlikte başrolü paylaşmak onu ünlü yapacak ya) ya da "Ama ben seni arkadaş olarak görüyorum yıaaaa." dediğinde müzisyen "Olsun ilerde verir." diyecek, bu onun için bir şey değiştirmeyecek.

Günümüze uyarlarsak Muoth aynı Muoth. Aramızda Muoth'lar hep var. Adam senin ününe ün katmak için operalar yazsın, yediğiniz içtiğiniz ayrı gitmesin, sen git adamın sevdiği kadına hiçbir şey hissetmediğin halde kadını götürmeye kalk. Bence Muoth günümüzden o döneme gitmiş hatta.


Kitabı bir bitireyim Rafların Arasından'da inceleyeceğim ama yılbaşı günü satın aldığım bu kitaba en az iki ay önce başladım, belki daha bile fazladır, sadece ders aralarında okuyarak ilerliyorum, elimde süründü resmen. Beğenmediğimden de değil, dili ağır olsa da bu romana ancak bu anlatım yakışırdı, anlatıcı olan Kuhn'un bileğini kessek duygusallık, naiflik, sanat akacak çünkü; ancak pek beğendiğim bu romanı nedense ben bitiremiyorum. Okuyacak zaman mı bulamıyorum, e boş geçirdiğim zaman, South Park izlediğim zaman ne olacak? Anime izlediğim zaman? Neden bitmiyor arkadaş?

Sanırım Kaptan'ın gözü kaldığı için bitmiyor. Yılbaşı günü kendimize yılbaşı hediyeleri almak için İletişim'e girdiğimizde onun aklında zaten Beckett almak vardı ve aldı da iki kitabını. Bense Hermann Hesse'lerin başında takılmıştım "Bu yazarın hiçbir kitabını okumadım ben, sen okudun mu?" dedim. "Steppenwolf'u biliyorsun değil mi?" dedi cevap olarak. Ne alaka ya dedim içimden, sanırım uykusuz, dediğimi duymuyor ya da duymamazlıktan geliyor diye boş boş baktım. "Biliyorum, rock grubu değil mi?" dediğimde "Hehe değil işte, Hermann Hesse romanı, Bozkırkurdu, al istersen Bozkırkurdu'nu, ben de hiç okumadım, başlamış oluruz sırayla okuyarak." dedi. Ben inadına tüm kitapların arkasını okuyarak Gertrud'u aldım. Şimdi çantamda, elimde, her bu kitabı gördüğünde "Hıhı anca okula götür, okumadan eve geri götür bu kitabı sen, çantada gezdir diye aldın..." der, "Ya sırf ben istedim diye Bozkırkurdu'nu almayıp inadından Gertrud'u aldın inanmıyorum sana..." der. Ben bu lanet yüzünden bu kitabı asla bitiremeyip hep onu haklı çıkaracağım bence.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Etiketler

2012 (2) absürd (2) Açlık Oyunları (3) Ahmet Hamdi Tanpınar (1) akustik (1) albüm (10) alıntı (38) Alice Harikalar Diyarında (1) Alsancak (1) anı (31) animasyon (5) anime (20) Another Earth (1) apocalypse (1) argo (1) arkadaşlık (4) aşk (1) atar (3) avukatlık (1) Battle Royale (1) benzerlik (2) Big Fish (1) bilimkurgu (7) Bill Fuckin' Murray (1) biyografi (1) blog (13) blues (1) Bob Dylan (1) Bozkırkurdu (1) Bulantı (1) bulaşık (1) Bumblefoot (1) Bunny Munro'nun Ölümü (2) Cate Blanchett (1) Cem Karaca (1) cinsellik (1) çizgi film (3) çizgi roman (4) çocuk (1) dağınık (1) David Bowie (3) David Coverdale (1) De Quincey (1) Deadman Wonderland (1) Death Note (1) Deep Purple (1) Delilah (1) deniz kızı (1) dergi (1) dizi (2) doğa (1) Doomsday Afternoon (1) Dune (1) edebiyat (33) efsane (2) eleman (1) Eurovision (1) ev (2) eylem (1) Eylül (1) Eylül Akşamı (1) fail (3) fare (1) fbkt (1) felsefe (1) festival (1) fikir (1) film (24) Fireball (1) Fish (1) gezi (1) gitar (1) Going to the Run (1) Golden Earring (1) Grave of the Fireflies (1) Grotesk (1) Guguk Kuşu (1) Guy Ritchie (1) günlük (2) haber (1) Hasan Ali Toptaş (1) hayal (1) hayat (2) hayvan (3) Hemingway (1) her şey (1) Hermann Hesse (2) hikaye (1) Hrant Dink (1) hukuk (10) Huzur (1) ilan (2) internet (3) ipucu (1) istemek (1) İzmir (2) Janis Joplin (1) Japon (7) Jean - Paul Sartre (3) Jeux D'enfants (1) Joe Satriani (1) John Cusack (2) John Lennon (1) John Steinbeck (1) Johnny Depp (2) Jon Lord (2) kadın (2) kadınlar günü (1) Kaptan (9) Kara Kitap (1) keçi (1) kedi (3) kısa (2) kızsal (1) Kimi Ni Todoke (1) kitap (33) klişe (1) koltuk (1) komik (6) korku (3) Kuragehime (1) kuş (1) kütüphane (1) Kylie Minogue (1) Last.fm (1) Led Zeppelin (1) Like A Rolling Stone (1) link (18) liste (2) Louis Wain (1) Madımak (1) manga (7) Manga Suyu (2) Marion Cotillard (1) Mars (1) Mary and Max (1) Me And My Bobby McGee (1) mektup (2) Melancholia (1) Memo Tembelçizer (1) mezuniyet (1) mızıka (1) Mike Portnoy (1) mim (1) mitoloji (1) mizah (4) müzik (22) NANA (1) Natsuo Kirino (1) Neil Gaiman (1) Nick Cave (10) notlar (5) Oğuz Atay (2) oha (3) okul (2) One Piece (1) Opeth (1) Orhan Pamuk (1) Oscar (1) oyun (9) Ozzy Osbourne (2) ölüm (4) öneri (4) öykü (6) Pan (1) pearl jam (1) Pet Shop of Horrors (1) Phideaux (1) Pilli Bebek (1) piyano (2) PJ Harvey (1) playlist (2) Pleasantville (1) popüler kültür (1) Procol Harum (1) progressive rock (1) Queen (1) Queens of the Stone Age (1) Radyo Eksen (1) Red Hot Chili Peppers (2) Regina Spektor (1) resim (9) Rilke (1) Robert Plant (1) rock'n roll (6) roman (3) rüya (1) Sabahattin Ali (2) saçma (8) sadakat (1) Samson (1) Samuel Beckett (3) sanat (2) Sandman (1) saygı (1) screenshot (1) senaryo (2) Sevgililer Günü (1) Sherlock Holmes (1) sıkıntı (1) Simone de Beauvoir (2) Sims (3) sinema (1) siren (1) South Park (3) soyad (1) sözlük (2) spoiler (2) Spongebob Squarepants (1) Starkers In Tokyo (1) stop-motion (1) sürpriz (2) şarkı (36) şiir (2) tavsiye (6) The Beatles (5) The Mist (1) The Vampyre of Time And Memory (1) Tim Burton (2) tiyatro (1) Top 5 (1) Toradora (1) Tori Amos (1) TTNet (1) Turhan Selçuk (1) Tutunamayanlar (2) Türkçe (1) Uğur Mumcu (1) Uykusuz (1) vampir (1) veda (2) video (26) Watchmen (2) Whitesnake (1) Winona Ryder (1) Wolf's Rain (1) Woody Allen (1) Y. (16) yalnızlık (1) yarışma (1) Yaşlı Adam ve Deniz (1) Yavuz Çetin (1) yeni yıl (1) Yıldız Tozu (1) yıldönümü (1)