11 Nisan 2013 Perşembe

"Tek zeki sen değilsin..." diyen film: Identity ~ Onur'la Film İzlemek

Onur'la film izlemek muhteşem, hiç de öyle kibirli sinemaseverler gibi "Konuşma, şş, dikkatim dağılıyor, susar mısın? Bak filmi kaçırdım sen espri yapacaksın diye..." diyaloglar yaşamadan, izlediğimiz hemen hemen her filmde bıdıbıdı konuşuyoruz, karakterlerle dalga geçiyoruz, onların taklitlerini yapıyoruz, çok eğleniyoruz. Ama film seçme süreci genelde sıkıntılı, Onur ciddi bir korku/gerilim sineması takipçisi, teen-slasher da izler (böyle şeylerin Türkçe karşılıkları olmaması beni çok sıkıyor, spoiler'a bile tadkaçıran dedik ama oturtamadık, teen-slasher'a da gençkatili mi diyelim, ühü olmuyor) psikolojik gerilim de izler, zombi filmleri külliyatını devirdik, ruhlu cinli filmler izledik, hatta hiç sevmesek de Türk korku sinemasından örnekler bile izledik, çünkü adam manyak, seviyor, filmden hiç korkmasak da, film bizi germese de korku filmi, gerilim filmi izlemeyi seviyor, galiba ileride beni öldürecek, emin değilim. Ben de yalnız kaldığım zaman mobilyaların genleşirken çıkardıkları seslerden en az üç teen-slasher senaryosu yazabilen, kedinin aniden kafayı kaldırıp da kedilik yaptığı anlarda "AHA CİN!" diyen bir zavallı olduğum için (bu işin şakası, parapsikoloji, okültizm, bunlar hep canımız ciğerimiz, yapım korkak ama işin garibi severim böyle şeyleri araştırmayı), korku filmi izleme öncesinde hep muhalefet ediyorum. Yine de paçayı o kadar da sık kurtaramıyorum.

Dün, geçmişten konuşuyorduk, bir nevi "konuşacak konu bulamayınca, geyik yapacak konu kalmayınca döndürüp döndürüp doksanlar muhabbeti açma" klişesi gibi (sahiden, sıkılmadınız mı?) Onur, beni tanımadığı yıllarımı anlattırıyordu, üniversite yıllarımı biliyor ama henüz burada yaşamaya başlamadığım yıllarla ilgili hala bilmediği çok şey varmış, "Ben hiç Amerikan Pastası filmlerinden hiçbirini izlemedim mesela, televizyonda denk gelmedi, DVD'sini kiralamadım, zaten ben lisedeyken parlamıştı, sonra üniversiteye geldiğimde modası geçmişti, o yıllarda izlemeyince sonra da dönüp izlemedim," dediğimde şaşırdı, "Ben Red Hot Chili Peppers'ı dandik bir pop grubu olarak görüyordum, kimsenin de ciddi ciddi oturup da dinleyeceğini düşünmezdim, meğer sen dinliyormuşsun..." diye güldü, sonra "Annemle Hasat Zamanı, Rosered Konağı gibi üçüncü sınıf korku filmleri kiralar izlerdik..." dediğimde de açık vermiş oldum, "Annenle izliyorsun benimle izlememek için elinden geleni yapıyorsun, itiraz kabul etmiyorum, akşam korku filmi izlenecek."

Eh, korku filmi seçmek de kolay iş değil bizim için, ilk tercihimiz her zaman "Görmediğimiz, kıyıda köşede kalmış zombi filmi var mı?" sorusunun cevabını bulmak oluyor ama ne yazık ki... World War Z gelene dek yok. Diğer korku filmlerini de "Sevgililer Günü Katliamı" gibi sapık işi korku filmlerinden El Orfanato gibi güzellerine dek genelde Onur daha önceden izlemiş olduğundan, gerçekten zorlanıyoruz. Dün de Ewan McGregor'un oynadığı bir gerilim filmi bulup "Bunu mu izlesek?" diye önerdiğimde (adını hatırlayamamam da şahaneymiş) "Ewan McGregor'un oynadığı her film fantastik de olsa, bilim kurgu da olsa, gerilim de olsa aşk filmi, geçelim..." yanıtını aldım ve şiddetle hak verdim. Epey bir arandıktan sonra "Aha sen John Cusack'ı seviyorsun, al sana John Cusacklı korku filmi buldum..." diyerek Identity'i açtı.

Spoiler olabilir de olmayabilir de bölümleri. Ne yazacağımı falan tasarlamadım sadece bu filmle ilgili bir şeyler yazmak istedim ama spoiler verebilirim, vermeyebilirim, bilmiyorum, sonradan küfredecek olanlar uyarmadı demesinler, yine de küfredecek insan bahane bulabilir.

Sıpeşıl edişın afişi koydum bak.


Tam istediğim gibi bir gerilim filmiydi, bundan önce de bir iki ay önce izlediğimiz Orphan (El Orfanato değil, sapık gibi güzel oynayan küçük kızın başrolde olduğu, Vera Farmiga'nın oynadığı Orphan) tam istediğim gibi bir gerilim filmiydi mesela. Onu seven, bunu da sever muhtemelen. Bir kere Psycho gibi bir motelde geçiyor ve ilk cinayet sahnesinde de duş perdesi kullanılıyor; ikincisi Scrubs'tan Dr. Perry Cox da yan rollerden birinde oynuyor, üçüncüsü, film size sürekli "Katil kim?" sorusunu düşündürüyor ve ufak birkaç ipucunu yakaladığınızda "Filmin sonu belli oldu..." diyorsunuz, lakin öyle değil.

Evet spoiler içererek yazacakmışım, uyarmam yerinde olmuş.

Film, yağmurlu, fırtınalı bir gecede bir otoyolu sel bastığı için ilerleyemeyen insanların, otoyol kenarındaki bir motele sığınmalarıyla başlıyor. Birbiriyle alakasız birtakım insanlar fırtına dinene dek orada kalmak zorundalar ve içlerinde bir yaralı ve tehlikeli bir mahkum da var. Sonra, tam da ortama yakışacak şekilde, cinayetler başlıyor, ters köşe içinde ters köşe.

Bu akşam ölürüm beni kimse tutamaz.


Benim spoiler vereceğim konu ise, kabak gibi filmin sonunu söyleyip "Katil bu!" demekten ziyade şu olacak. Filmi, Sana Gül Bahçesi Vadetmedim'i okuduğum bir dönemde izledim ve evet, filmde bir akıl hastalığı da söz konusu (SPOILER BUYDU HİHO) ama bir gerilim filminde, gördüğümüz on kadar cinayetten değil de bir iki dakikacık gördüğümüz sürekli oynayan, sağı, solu tarayan göz bebeklerinden gerildim. Gerçeklik algısının yitip gitmesi ve tamamen bambaşka bir dünyayı yaşıyor olmanın ne kadar sancılı olabileceğini tahmin edebiliyorum, Sana Gül Bahçesi Vadetmedim, daha sonra bitirince hakkında uzun uzun yazabileceğim bir roman ama tam olarak bundan bahsediyor, gerçeklik algısından çok kafasının içinde yaşayan insanların çektiği acı, tahmin edildiği gibi "Oh ne güzel kırmış kafayı, rahat, sorumluluk yok artık, hiçbir şey yok, aşmış..." diye özetlenecek kadar basit değil ki itiraf etmeliyim ki ben de bu sorumsuzluk hissine özenirdim. Identity de, Sana Gül Bahçesi Vadetmedim de öyle bir hatırlatıp sarstı ki bazı akıl hastalıklarının çok zor olabileceğiyle ilgili beni, bazı şeyler, ne bileyim, ahkam kesmekten ziyade sessiz sakin izlemeyi hak ediyor, "Filmin sonu belli ya artık ehe..." dediğim için utandım.

Artık Dev Spoilerlı Not: "Amerikan hukukunda cezai ehliyet, bizdeki gibi değil mi? İdam cezası, akıl hastaları için uygulanıyor mu?" gibi iki de mesleki soru düştü aklıma, gerçekten ceza hukuku, üzerine en iyi yorum yapabildiğim ve kafa yorabildiğim alan zaten, bu konuda saatlerce tartışabilirdim Onur'la film bittikten sonra, Walking Dead'in Dale'in ölmesine yakın bölümlerinde de Andrea'nın hukukçu olduğunu öğreniyorduk, bir çocuk yakalanıyordu çiftlikte, öldürmüyorlardı, Andrea herkesin yaşam hakkı olduğunu savunuyordu, o bölümde de diziyi durdurup dizinin süresinden uzun bir süre boyunca "değişen koşullarda yaşam hakkı" üzerine konuşmuştuk, "Amerikan filmlerine göre akıl hastalarının ceza sorumluluğu" ve "zombi hukuku ve insan hakları" diye iki yeni hukuk alanı yaratacağım galiba, kısmet.

4 yorum:

  1. Ooo eskilerin kült filmidir. Sonu hala gözlerimin önünde, of nasıl izleyesim geldi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstanbul'da izlersin artık :((((

      Sil
    2. Yani başlıkta da kendime "Tek zeki sen değilsin!" dedirtmiştim ama beklentileri yüksek tutmuşum diyorsun :(((

      Sil

Etiketler

2012 (2) absürd (2) Açlık Oyunları (3) Ahmet Hamdi Tanpınar (1) akustik (1) albüm (10) alıntı (38) Alice Harikalar Diyarında (1) Alsancak (1) anı (31) animasyon (5) anime (20) Another Earth (1) apocalypse (1) argo (1) arkadaşlık (4) aşk (1) atar (3) avukatlık (1) Battle Royale (1) benzerlik (2) Big Fish (1) bilimkurgu (7) Bill Fuckin' Murray (1) biyografi (1) blog (13) blues (1) Bob Dylan (1) Bozkırkurdu (1) Bulantı (1) bulaşık (1) Bumblefoot (1) Bunny Munro'nun Ölümü (2) Cate Blanchett (1) Cem Karaca (1) cinsellik (1) çizgi film (3) çizgi roman (4) çocuk (1) dağınık (1) David Bowie (3) David Coverdale (1) De Quincey (1) Deadman Wonderland (1) Death Note (1) Deep Purple (1) Delilah (1) deniz kızı (1) dergi (1) dizi (2) doğa (1) Doomsday Afternoon (1) Dune (1) edebiyat (33) efsane (2) eleman (1) Eurovision (1) ev (2) eylem (1) Eylül (1) Eylül Akşamı (1) fail (3) fare (1) fbkt (1) felsefe (1) festival (1) fikir (1) film (24) Fireball (1) Fish (1) gezi (1) gitar (1) Going to the Run (1) Golden Earring (1) Grave of the Fireflies (1) Grotesk (1) Guguk Kuşu (1) Guy Ritchie (1) günlük (2) haber (1) Hasan Ali Toptaş (1) hayal (1) hayat (2) hayvan (3) Hemingway (1) her şey (1) Hermann Hesse (2) hikaye (1) Hrant Dink (1) hukuk (10) Huzur (1) ilan (2) internet (3) ipucu (1) istemek (1) İzmir (2) Janis Joplin (1) Japon (7) Jean - Paul Sartre (3) Jeux D'enfants (1) Joe Satriani (1) John Cusack (2) John Lennon (1) John Steinbeck (1) Johnny Depp (2) Jon Lord (2) kadın (2) kadınlar günü (1) Kaptan (9) Kara Kitap (1) keçi (1) kedi (3) kısa (2) kızsal (1) Kimi Ni Todoke (1) kitap (33) klişe (1) koltuk (1) komik (6) korku (3) Kuragehime (1) kuş (1) kütüphane (1) Kylie Minogue (1) Last.fm (1) Led Zeppelin (1) Like A Rolling Stone (1) link (18) liste (2) Louis Wain (1) Madımak (1) manga (7) Manga Suyu (2) Marion Cotillard (1) Mars (1) Mary and Max (1) Me And My Bobby McGee (1) mektup (2) Melancholia (1) Memo Tembelçizer (1) mezuniyet (1) mızıka (1) Mike Portnoy (1) mim (1) mitoloji (1) mizah (4) müzik (22) NANA (1) Natsuo Kirino (1) Neil Gaiman (1) Nick Cave (10) notlar (5) Oğuz Atay (2) oha (3) okul (2) One Piece (1) Opeth (1) Orhan Pamuk (1) Oscar (1) oyun (9) Ozzy Osbourne (2) ölüm (4) öneri (4) öykü (6) Pan (1) pearl jam (1) Pet Shop of Horrors (1) Phideaux (1) Pilli Bebek (1) piyano (2) PJ Harvey (1) playlist (2) Pleasantville (1) popüler kültür (1) Procol Harum (1) progressive rock (1) Queen (1) Queens of the Stone Age (1) Radyo Eksen (1) Red Hot Chili Peppers (2) Regina Spektor (1) resim (9) Rilke (1) Robert Plant (1) rock'n roll (6) roman (3) rüya (1) Sabahattin Ali (2) saçma (8) sadakat (1) Samson (1) Samuel Beckett (3) sanat (2) Sandman (1) saygı (1) screenshot (1) senaryo (2) Sevgililer Günü (1) Sherlock Holmes (1) sıkıntı (1) Simone de Beauvoir (2) Sims (3) sinema (1) siren (1) South Park (3) soyad (1) sözlük (2) spoiler (2) Spongebob Squarepants (1) Starkers In Tokyo (1) stop-motion (1) sürpriz (2) şarkı (36) şiir (2) tavsiye (6) The Beatles (5) The Mist (1) The Vampyre of Time And Memory (1) Tim Burton (2) tiyatro (1) Top 5 (1) Toradora (1) Tori Amos (1) TTNet (1) Turhan Selçuk (1) Tutunamayanlar (2) Türkçe (1) Uğur Mumcu (1) Uykusuz (1) vampir (1) veda (2) video (26) Watchmen (2) Whitesnake (1) Winona Ryder (1) Wolf's Rain (1) Woody Allen (1) Y. (16) yalnızlık (1) yarışma (1) Yaşlı Adam ve Deniz (1) Yavuz Çetin (1) yeni yıl (1) Yıldız Tozu (1) yıldönümü (1)